Tegengaan van verspilling door de verpakking heeft positief effect op het merk
De tube tandpasta die op zijn dop staat en de fles ketchup omgekeerd op tafel, zijn innovatieve voorbeelden die laten zien dat er wel degelijk ‘gescoord’ kan worden met het tegengaan van verspilling. Deskundigen bij de expertmeeting van het NVC concluderen: tegengaan van verspilling door de verpakking heeft positief effect op het merk.
Hebben verpakking en verspilling met elkaar te maken? Dat vroegen experts zich af tijdens de inspiratiemeeting van het NVC Nederlands Verpakkingscentrum. Deskundigen uit de foodretail en verpakkingsbranche hebben met elkaar gesproken over de rol van de verpakking bij het zo optimaal mogelijk gebruik maken van de inhoud. Fabrikanten gaan voor het volumedenken en de meeste consumenten zijn zich de verspilling niet bewust.
Ruurd Hielkema (Trendbox), Steven de Cleen (Proud Design), Lawrence de Munck (Versunie), Peter Karsten (Karsten Beheer) Lienemijn Verploeg (HAK Groenten en Fruit), Rolph Droste (DéDutch-European Package Gallery), Ger Standhardt (NVC), Wolter Prins (zelfstandig retailadviseur) en Frits van Wolveren (freelance journalist) gaven hun visie op dit thema naar aanleiding van de extra aandacht die de Europese Commissie in het jaar 2014 vraagt voor het tegengaan van voedselverspilling.
Houden ontwerpers rekening met het tegengaan van verspilling bij het ontwikkelen van een verpakking? Steven de Cleen is er duidelijk in: “Fabrikanten houden er geen rekening mee. Ze willen het product zo veel mogelijk verkopen. Zij worden bepaald door het volumedenken! Mooi voorbeeld is de invoering van de Senseo door Douwe Egberts. Na twee maanden bleek dat het bedrijf minder koffie verkocht”.